Sunday, October 25, 2009

Karya Aku Dalam Monolog 1

Monolog – Ludin (Oleh Hafiz Rapiah)

(Pentas Di gelapkan).

Gelap, apa yang aku nampak hanya kegelapan,
Mata ini untuk dilihat, Tetapi apa yang aku dapat lihat?? Sememangnya sekeliling aku penuh kegelapan..

(Lampu memancar dari belakang Monolog)Jangan tidur….Jangan Engkau tidur… Jangan Tidur!!!! Ha..ha… Mengantuk lagi engkau?

Ini cerita, cerita aku…. Cerita aku dan kita, Cerita yang penuh dengan kegelapan…
Berikan Aku cahaya untuk aku dapat melihat..(Lampu memancar daripada hadapan)
Dengar sini kata-kata ku….

“Sepohon kayu, daunnya ribu, lebat bunganya serta buahnya… walau aku dan engkau dapat hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunannya??”
Engkau Kunci kata-kata ku ini!!

Tidur… tidur Engkau sampai tak sembahyang….!!!!
Pagi, petang, malam… bagi mu gelap semata-mata……emmm..??
Yang engkau ingat tidur… tidur…. Tidur!!!
Makan… makan…. Makan……!!!
Bangun tidur Engkau makan….
Itu saja yang engkau tahu??

(Lampu di gelapkan Seketika, kembali memancar kearah si monolog)

(Sujud) Ya Allah… Ampunkan dosa-dosa ku ya allah, hanya engkau yang maha tahu keatas aku… berikanlah aku hidaya setar pertunjuk mu… Aku penat ya Allah hadapi hidup sebegini!... Ya allah… Apa nak jadi dengan Aku ya Allah…??

Mimpi… mimpi… Mimpi lagi engkau…. Haha…
Tak habis-habis dengan mimpi engkau…
Baru engkau sedar sekarang….!!!
Yang Engkau tu selalu alpa.. alpa… alpa dan engkau lupa bahawa engkau hidup macam mati!!!
ENGKAU SEDAR?? (Lampu dipadam kan sedikit-demi sedikit)
DAMAK 011,
UiTM Arau,Perlis


No comments:

Post a Comment